Platy učiteľov? Nutná, no nie postačujúca podmienka

Autor: Juraj Miškov | 11.2.2016 o 17:46 | Karma článku: 9,69 | Prečítané:  3183x

Prosím vás, kam sme to dobačovali, keď stovky tisíc ľudí závidia ešte aj učiteľom, ktorí majú na Slovensku najnižšie platy spomedzi vyspelých krajín?

Slovensko nemá more. Nemá ropu. Preto je trestuhodné, že všetky vlády doteraz dlhodobo zanedbávali investície do toho najcennejšieho, čo ako krajina máme – do ľudí.

Medzi ľavicovými a pravicovými vládami v tom na Slovensku nikdy nebol žiaden rozdiel (a ani nebude, pokým tú starú hru na ľavicu a pravicu nezrušíme). Za posledných dvadsať rokov investovali slovenské vlády miliardy do oddlženia bánk, do automobiliek, či do záruk za grécke dlhy. No na investovanie do školstva, do zveľaďovania ľudského kapitálu, politikom z ľavice ani z pravice nikdy peniaze nezvýšili. Asi preto, lebo je to oblasť, kde sa ťažšie kradne.

Žiaci a študenti, ktorí sú dnes v školách, budú o 20 – 30 rokov riadiť našu krajinu. Ak chceme, aby Slovensko nestagnovalo a posúvalo sa dopredu, musí sa prístup politikov ku školstvu konečne zmeniť.

Je nemysliteľné, aby bol v členskom štáte EÚ nástupný plat mladého učiteľa na úrovni blízkej minimálnej mzde.

Nedávno som sa zoznámil s jednou mladou učiteľkou. Pochádza z východného Slovenska, a učí na strednej škole v Bratislave. Má vysokú školu, a na výplatu dostane každý mesiac v čistom asi 450 eur. Ako za študentských čias, za dvesto eur si zaplatí podnájom, kde býva s dvoma kamarátkami, sto eur minie na električenku, obedy v školskej jedálni a kúpu pomôcok, ktoré potrebuje k práci, a za zvyšok dokáže ísť raz mesačne domov do Humenného, kde jej vždy pomôžu a trochou prispejú jej rodičia, zo svojich už aj tak biednych dôchodkov.

Ja viem - môžete mi povedať - veď veľmi veľa Slovákov žije z takýchto biednych platov. A, žiaľ, máte pravdu. Slováci sú pracujúcou chudobou. Nielen armáda nezamestnaných je problémom našej krajiny. Ešte väčším problémom je armáda ľudí, ktorí síce prácu majú, poctivo do nej každý deň chodia, a pritom dokážu žiť len z ruky do úst.

A preto, keď niekto spomenie tento argument, musím sa spýtať - kto sú tí, čo zhruba desať rokov vládnu v tejto krajine, a nič s tým nedokázali urobiť?

Ako je možné, že tak fatálne zlyhali? Ako je možné, že keď povieme, že naši učitelia majú najnižšie výplaty zo všetkých vyspelých krajín, tak namiesto, aby sa zdvihla vlna podpory od širokej verejnosti, zdvihne sa namiesto toho vlna rúk stoviek tisícov iných ľudí, ktorí upozorňujú, že aj oni majú nízke mzdy?

Hovoria nám, že ekonomike sa darí. Odvšadiaľ počúvame výroky vlády, ako nám má byť dobre. Fiktívne štatistiky o vytvorení sto, alebo 130 tisíc pracovných miest - ktoré prasknú ako bublina, len čo sa na ne pozriete pozornejšie.

A potom stačí jeden štrajk učiteľov, a odhalí sa krutá pravda o našej krajine a o tom, ako zle je spravovaná a ako vláda zlyhala pri zabezpečení dobrej životnej úrovne.

Prosím vás, kam sme to dobačovali, keď stovky tisíc ľudí závidia ešte aj učiteľom, ktorí majú na Slovensku najnižšie platy spomedzi vyspelých krajín?

Áno, je neobhájiteľné, že platy učiteľov sú u nás najnižšie zo všetkých vyspelých krajín – len na úrovni 47 % priemernej mzdy ostatných vysokoškolsky vzdelaných ľudí.

SKOK! sa zaväzuje presadzovať zvýšenie platov pre pedagogických zamestnancov o 40 % za štyri roky (o desať percent každý rok). S mojim kolegom Jozefom Kollárom, ktorý by bol najlepším ministrom financií pre Slovensko, sme presne vypočítali, ako takéto zvýšenie finančne pokryť.

No zvýšenie platov nestačí. Zvýšenie platov je len nutná, ale nie postačujúca podmienka pre zlepšenie pomerov v slovenskom školstve.

Za posledné roky som sa stretol so stovkami učiteľov, a viete, čo ich štve ešte viac, než ich platy?

Tých dobrých učiteľov na každej strednej škole štve napríklad to, že do konca tohto školského roka majú vypracovať školský vzdelávací program (na základe zmeneného štátneho inovovaného vzdelávacieho programu) na celé  budúce štyri roky - ale cieľové požiadavky na maturitu zostali staré, hoci obsah sa v niektorých predmetoch zmenil.

Chápete, čo ich hnevá? Hnevá ich, že im štát doslova prikazuje, aby dnes žiakov učili niečo iné, než z čoho ich majú podľa toho istého štátu skúšať na maturite!

Toto je dôvod, pre ktorý zo školstva skôr či neskôr odídu aj tí poslední  a najzodpovednejší učitelia. Nie platy, ktoré im štát nedopraje, nie spoločenský status, o ktorý ich nekompetentní politici za 20 rokov obrali. Ale to, že im zopár hlúpych politikov a úradníkov ešte po tom všetkom kladie v ich robote ešte aj  úplne nezmyselné prekážky!

Pýtam sa. V mene tisícok učiteľov matematiky, občianskej náuky a ďalších predmetov. Prečo musia učitelia vypracovať inovovaný školský vzdelávací program do septembra (na celé štyri roky), keď ešte nie sú vôbec zverejnené cieľové požiadavky na maturitu? A obsah v niektorých predmetoch sa podstatne zmenil!

Pýtam sa v mene tisícok učiteľov cudzích jazykov a desiatok tisíc stredoškolských študentov: Prečo budúcoroční maturanti z jazyka musia maturovať na úrovni C1 - na vyššej úrovni - keď inovovaný štátny vzdelávací program, kde je zvýšený počet hodín jazyka, platí až teraz, pre prvákov od tohto septembra? To kto vymyslel?

Pýtam sa, v mene učiteľov, ktorí sú zahltení robotou a zďaleka nekončia o druhej - tretej poobede, často pracujú na prípravách a opravách písomiek a zadaní aj celé víkendy a po večeroch: Prečo sa musia robiť komisionálne skúšky aj pri prestupe do prvého ročníka - napríklad z gymnázia do gymnázia?

Pýtam sa, v mene všetkých pedagógov, ktorí sú zároveň triednymi učiteľmi: Prečo dodnes platia také hlúpe pravidlá, že učitelia musia manuálne vyškrtávať triedne knihy? A prečo sa úplne nezmyselne menia pravidlá, ako napríklad vyškrtávanie z ľavého dolného rohu smerom do pravého horného, keď ešte pred tromi rokmi bola povinnosť vyškrtávať prázdne políčka smerom z ľavého horného rohu doprava nadol? To komu tým prospejete, takýmito blbosťami? No nezmysel!

Boh chráň slovenské školstvo pred ďalšou jednostrannou reformou od zeleného stola, ktorú po pár rokoch zasa ďalšia vláda zruší, a prinesie inú. To, čo učiteľky, učitelia, žiaci, a aj rodičia naozaj potrebujú, je oveľa jednoduchšie, než nejaká desiata "v úvodzovkách reforma" v poradí. Žiadna raketová veda.

Slovenské školstvo potrebuje odpolitizovať a odstrániť všetky stranícke a politické vplyvy na svoje fungovanie. Potrebuje zastaviť strácanie sa peňazí „po ceste“ na školy v obecných a v župných rozpočtoch. Potrebuje pravidlá postavené na odbornosti a na dôvere voči učiteľom, nie na striktnej byrokratickej kontrole výstupov namiesto výsledkov. Veď nakoniec za to, že školstvo dodnes neskolabovalo, môžeme vďačiť práve a len tým učiteľkám a učiteľom, ktorí ešte stále zo školstva neodišli pracovať inam. Slovensko nestojí na papalášoch a celebritách, ale práve na státisícoch takýchto každodenných hrdinov, o ktorých sa síce v novinách nepíše, ale bez ktorých by naša krajina neprežila ani deň.

Nejdem sa tváriť, že školstvu rozumiem najlepšie zo všetkých. Som totiž presvedčený, že ako politik by som mal hlavne vytvárať priestor odborníkom. Vždy som sa snažil obklopovať ľuďmi, ktorí sú šikovnejší ako ja sám. Na tom stál úspech firiem, ktoré som vybudoval od nuly, bez privatizovania a bez akýchkoľvek štátnych zákaziek – či to bola reklamná agentúra, alebo letecká spoločnosť.

Preto sa aj dnes spolieham na ľudí vo svojom tíme – okrem mnohých učiteľov, s ktorými SKOK! spolupracuje, sú medzi nimi napríkladIvan Pavlov, odborník na metodiku výučby, Monika Dimitriadu, dlhoročná pedagogička a riaditeľka, či Pavol Balžanka, ktorý sa zameriava na prepojenie škôl s trhom práce. Na našej kandidátke máme najviac pedagógov a odborníkov na školstvo spomedzi všetkých politických strán. Sme jeden tím, ktorý má jeden cieľ: odpolitizovať školstvo a vrátiť učiteľom okrem dôstojného odmeňovania aj dôveru, že sú to práve oni, ktorí najlepšie vedia, čo treba robiť – len na to potrebujú vhodné podmienky.

Škola vychováva naše deti. Nerozvíja len ich zručnosti, ale aj charakter. Nesmierny význam školstva je nielen v tom, aby viedlo budúcu generáciu k excelentnosti. Okrem tejto základnej funkcie má totiž škola ešte dve ďalšie úlohy. Po prvé, pripravuje žiakov na život v jeho zmenšenej a kontrolovanej verzii.

Po druhé, podporuje kritické myslenie. Boli to vždy práve učitelia a učiteľky, ktorí boli vždy v minulosti nositeľmi osvietenstva, modernosti a nových myšlienok aj v tých najvzdialenejších kútoch našej krajiny.

Deti a študenti v škôlkach a v školách trávia viac ako polovicu svojho aktívneho času. Preto nám musí záležať na tom, aby sa o nich starali kvalitní a spokojní učitelia, ktorí majú rešpekt, dôstojnosť, a záleží im na ich práci.

Žijem na Slovensku a chcem, aby tu v budúcnosti žili aj moje deti. Preto vám dávam osobný prísľub, že ak sa SKOK! stane súčasťou novej vlády, v programovom vyhlásení presadím ako najvyššiu prioritu zvýšenie investícií do vzdelávania na úroveň priemeru krajín Európskej únie.

A keď budeme mať tú možnosť, tak zároveň presadíme koncepčné a dlhodobé riešenie všetkých ostatných problémov školstva. Nie také, aby sa všetko menilo pomaly každý rok - ako doteraz, ale dlhodobú stratégiu na desať rokov dopredu, ktorá bude prijatá v parlamente - a ktorej cieľom bude, aby ju prijali všetci poslanci, podľa možnosti 150timi hlasmi - aby bola zaručená kontinuita a nedochádzalo k zmenám ani po každých ďalších voľbách.

Lebo takto to urobili a dokázali v krajinách, ktoré by mali byť našim vzorom. Vo Fínsku, ale aj v susednom Poľsku. A takto do dokážeme aj u nás, na Slovensku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?